Welcome to Miejski Dom Kultury w Myszkowie   Click to listen highlighted text! Welcome to Miejski Dom Kultury w Myszkowie

Standardy Ochrony Małoletnich

Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr…./2024

Dyrektora Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich

w Miejskim Domu Kultury w Myszkowie

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) Dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestnikom zajęć organizowanych przez MDK, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

 

Standard 1 – Miejski Dom Kultury w Myszkowie opracował, przyjął i wdrożył do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;

  2. Procedury reagowania na krzywdzenie małoletniego;

  3. Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe;

  4. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia;

  5. Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone;

  6. Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone;

  7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu;

  8. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie,
    w tym ochrony wizerunku i danych osobowych;

  9. Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.

Standard 2 – Miejski Dom Kultury w Myszkowie stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.

Standard 3 – Miejski Dom Kultury w Myszkowie wdrożył i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi Miejskiego Domu Kultury
w Myszkowie udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.

Standard 4 – Miejski Dom Kultury w Myszkowie co najmniej raz na 2 lata monitoruje i
w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, małoletnimi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi oraz je aktualizuje.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

  1. Celem Standardów jest:

1) zwrócenie uwagi personelu Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie,
rodziców (opiekunów prawnych) i podmiotów współpracujących na
konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczestników zajęć przed krzywdzeniem;

2) określenie zakresu obowiązków pracowników Miejskiego Domu Kultury
w Myszkowie w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczestników zajęć przed krzywdzeniem;

3) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji
w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;

4) wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej
w zakresie zapewnienia ochrony małoletnich przed przemocą.

  1. Personel Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.

  2. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.

  3. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie, a także małoletni uczestnicy zajęć i ich rodzice (opiekunowie prawni), zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.

  4. Dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie wyznacza Katarzynę Miklas jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

  5. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, odpowiada dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie.

  6. Słowniczek pojęć:

  1. Standardy – należy przez to rozumieć Standardy Ochrony Małoletnich
    w Miejskim Domu Kultury w Myszkowie;

  2. personel – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w MDK, wolontariuszy, praktykantów, osoby z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;

  3. pracodawca – należy przez to rozumieć Miejski Dom Kultury w Myszkowie.

  4. Wolontariuszem może być wyłącznie osoba powyżej 13 roku życia, działająca za zgodą swojego rodzica/opiekuna prawnego.

  5. dyrektor – należy przez to rozumieć dyrektora Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie.

  6. małoletni uczestnik zajęć– należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia i nie zawarła związku małżeńskiego.

  7. Rodzic/opiekun prawny – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji dziecka. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.  

  8. krzywdzenie – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie działania jednostki, instytucji, lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania, lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody małoletniego i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.

Wyróżnia się następujące formy krzywdzenia:

przemoc fizyczna – przemoc, w wyniku której małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za małoletniego, lub ze strony osoby, której małoletni ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec małoletniego może być czynnością powtarzalną lub jednorazową;

przemoc psychiczna – to przewlekła, nie fizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a opiekunem, obejmująca zarówno działania jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z małoletnim, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a małoletnim;

wykorzystywanie seksualne – włączanie małoletniego w aktywność seksualną, której nie jest on w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między małoletnim a dorosłym lub małoletnim a innym małoletnim, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w

relacji opieki, zależności, władzy;

zaniedbywanie małoletniego – chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji małoletniego z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka.

Rozdział 2

Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników

przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności

    1. Standardem jest rekrutacja pracowników odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

    2. Miejski Dom Kultury w Myszkowie dba, aby osoby w nim zatrudnione – zarówno pracownicy jak i osoby pracujące na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci nie stanowiły dla nich zagrożenia.

    3. W każdym przypadku Miejski Dom Kultury w Myszkowie musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

    4. Miejski Dom Kultury w Myszkowie przed zawarciem umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o wolontariat sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru,
      a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

  1. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta, itp.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w Miejskim Domu Kultury w Myszkowie, zaświadczenia
    z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych
    w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

  2. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych, zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.

  3. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

1) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;

2) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska
i państwo obywatelstwa, zgodnie ze wzorem
z załącznika nr 2;

3) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

  1. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).

  2. O składaniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

  3. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza / praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze.

Rozdział 3

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie jest działanie dla dobra małoletniego uczestnika zajęć,
    z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie.

  2. Personel Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych MDK oraz swoich uprawnień i kompetencji.

  3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy wykonujący usługi na rzecz Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie.

  4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują
    w szczególności:

1) utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczestnikami zajęć i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczestników zajęć;

2) zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczestnikami zajęć, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;

3) nie zostawianie uczestnikowi zajęć nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie uczestnika zajęć, a konsekwencje wynikają z jego działania;

4) reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych uczestnika zajęć, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do uczestnika zajęć ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami;

5) równe traktowanie uczestników zajęć bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;

7) fizyczny kontakt z uczestnikiem zajęć możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby uczestnika zajęć w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczestnik zajęć zawsze musi wyrazić zgodę;

8) ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec uczestnika zajęć, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;

9) udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego;

10) panowanie pracownika nad własnymi emocjami;

11) kontakt z uczestnikami zajęć odbywa się wyłącznie w godzinach pracy pracownika MDK, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczestnikami zajęć poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrektora i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia;

12) jeśli uczestnik zajęć i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczestników zajęć.

5. W relacji personelu z małoletnimi uczestnikami zajęć niedopuszczalne jest w szczególności:

1) stosowanie wobec uczestnika zajęć przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczestnika zajęć;

3) podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u uczestnika zajęć lęku;

4) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej,

medycznej, prawnej itp.) dotyczących uczestnika zajęć wobec osób nieuprawnionych,
w tym wobec innych uczestników zajęć;

5) zachowywanie się w obecności uczestników zajęć w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie
w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

6) nawiązywanie z uczestnikiem zajęć jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczestnikom zajęć treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;

7) faworyzowanie uczestników zajęć;

8) utrwalanie wizerunku uczestnika zajęć (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych personelu MDK;

9) proponowanie uczestnikom zajęć alkoholu, wyrobów tytoniowych ani substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczestnikami zajęć lub w ich obecności;

10)zapraszanie uczestników zajęć do swojego miejsca zamieszkania.

Rozdział 4

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. Standardem w Miejskim Domu Kultury w Myszkowie jest:

1) przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich;

2) udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych

placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc

w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek

pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki

ochrony zdrowia);

3) prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia i według wzoru nr 3 do Standardów.

2. W przypadku uzyskania przez pracownika MDK, że dziecko jest krzywdzone lub istnieje takie podejrzenie pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi.

3. W każdym przypadku krzywdzony małoletni zostaje niezwłocznie otoczony opieką

i wsparciem pracownika.

3. Zgłoszona sprawa jest w miarę możliwości wyjaśniana przez pracownika MDK

4. Pracownicy wyjaśniający sprawę podejmują następujące działania:

a) przeprowadzają rozmowę z pokrzywdzonym dzieckiem, zapewniając w miarę możliwości pomoc osoby, która pomoże w nawiązaniu relacji czy właściwej komunikacji z pokrzywdzonym dzieckiem, jeżeli są jakiekolwiek trudności w tym obszarze;

b) przeprowadzają rozmowę z innymi osobami, które mają wiedzę na ten temat lub mogą

pomóc w ocenie sytuacji;

c) sporządzają notatkę z podjętych działań;

d) w porozumieniu z dyrektorem wzywają rodziców lub opiekunów prawnych

pokrzywdzonego małoletniego;

e) we współpracy z rodzicami/opiekunami ustalają plan pomocy.

5. Dany pracownik monitoruje przebieg realizacji planu i jego skutków względem dziecka.

6. Dalsze postępowanie uzależnione jest od tego, kto jest osobą krzywdzącą małoletniego.

7. Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest członek rodziny uczestnika zajęć:

a) Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu

małoletniego.

b) Ocena zagrożenia.

c) Rozmowa z osobą z rodziny.

d) Powiadomienie odpowiednich służb.

e) Nawiązanie współpracy z dzielnicowym i/lub pracownikiem socjalnym, działanie

zespołowo.

f). Zakończenie sprawy ale zachowanie czujności.

g) Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe.

8. Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest pracownik instytucji kultury:

a) Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu

małoletniego.

b) Ocena zagrożenia.

c) Zdiagnozowanie sytuacji małoletniego, zebranie wszystkich informacji, do których

pracownik ma dostęp, zapewnienie wsparcia uczniowi w instytucji kultury
oraz w rodzinie.

d) Powiadomienie odpowiednich służb.

e) Konsultacje z dyrektorem instytucji. Rozmowa dyrektora z zainteresowanym

pracownikiem.

f) Wszczęcie przez Dyrektora dodatkowych kroków wynikających z przepisów.

g) Realizacja zaleceń poszczególnych organów.

h) Zakończenie sprawy ale zachowanie czujności.

i). Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe.

9. Procedura postępowania, gdy osobą krzywdzącą jest inny małoletni:

a) Zauważenie niepokojących symptomów, powzięcie informacji o krzywdzeniu

małoletniego.

b) Ocena zagrożenia.

c) Rozmowa z osobą z rodziny.

d) Powiadomienie odpowiednich służb.

e) Konsultacje z dyrektorem instytucji. Rozmowa Dyrektora z krzywdzącym dzieckiem, jego rodzicami.

f) Wszczęcie przez Dyrektora dodatkowych kroków wynikających z przepisów.

g) W przypadku braku poprawy zachowania powiadomienie Sądu Rodzinnego i/lub Policji, realizacja zaleceń poszczególnych organów.

h) W przypadku poprawy zachowania dalsze monitorowanie sytuacji.

i) Z przebiegu działań sporządza się notatki służbowe

Rozdział 6

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi uczestnikami zajęć i między uczestnikami zajęć pełnoletnimi i małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.

2. Standardem jest tworzenie atmosfery w MDK, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie.

3. Niedozwolone jest w szczególności:

1) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek uczestnika zajęć, w jakiejkolwiek formie;

2) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;

3) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczestników zajęć;

4) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów,

5) kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;

6) stosowanie zastraszania i gróźb;

7) utrwalanie wizerunku innych uczestników zajęć poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;

8) udostępnianie substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

Rozdział 7

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

MDK nie udostępnia swojej sieci internetowej do korzystania z niej przez uczestników zajęć.

Rozdział 8

Procedury ochrony uczestników zajęć przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz

utrwalonymi w innej formie

I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są dyrektorowi

MDK.

2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, dyrektor MDK ustala

okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a

także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci szkoły, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.

3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych z MDK, dyrektor zgłasza

zdarzenie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując

zabezpieczone materiały.

4. Powiadomieni zostają rodzice/ opiekunowie prawni uczestnika zajęć, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach MDK (środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania).

5. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć

w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych

z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego)

oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub

nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych,

wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

II. Ochrona wizerunku

1. W MDK na początku zajęć pozyskiwane są pisemne zgody rodziców/ opiekunów prawnych uczestników zajęć i pełnoletnich uczestników zajęć na przetwarzanie i wykorzystywanie wizerunku i zapisu fonicznego, w tym rejestrowanie, zamieszczanie i rozpowszechnianie (publikację) uczestników zajęć na potrzeby dokumentacji fotograficznej i fonicznej działań podejmowanych przez MDK oraz na potrzeby promocji działań MDK. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczestników zajęć, a nie pojedyncze osoby.

2. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczestników zajęć przechowuje się w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u pracownika dokumentującego wydarzenie przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

3. Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczestników zajęć na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).

III. Naruszenie prywatności

1. Informacja o zagrożeniu naruszenia prywatności w MDK powinna zostać niezwłocznie

przekazana dyrektorowi MDK, który podejmuje natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie

pozyskanych informacji i skontaktować się z inspektorem ochrony danych osobowych.

3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest

spowodowane przez osoby spoza MDK, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 5 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których

dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

IV. Cyberprzemoc

1. Uczestnik zajęć, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności internetowej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do personelu MDK lub dyrektora. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.

2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności

zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej

w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.

3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z dyrektorem

ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic/ opiekun prawny czy MDK.

4. Jeśli sprawcą jest uczestnik zajęć, dyrektor powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie środków oddziaływania wychowawczego.

Rozdział 9

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:

1) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli

istnieje taka konieczność;

2) współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi w celu powstrzymania krzywdzenia

małoletniego i zapewnienie mu pomocy;

3) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych.

2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczestnik zajęć, jego rodzice, bądź opiekunowie prawni, dyrektor MDK; każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie.

3. Działania koordynuje i monitoruje dyrektor instytucji kultury, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest to inna osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z innymi instytucjami.

4. Plan wsparcia uwzględnia:

1) działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w

tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;

3) zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka

potrzeba.

5. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaszkolnej, udzielanie wsparcia rodzicom, opiekunom prawnym i współpraca międzyinstytucjonalna.

7. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań

interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji

o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).

8. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.

9. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, bądź opiekunów prawnych interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.

10. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.

11. Zadania pracowników MDK, wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez uczestnika zajęć zadań pozalekcyjnych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem MDK.

12. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.

Rozdział 10

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom

polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

  1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, uczestnikom zajęć i ich rodzicom/ opiekunom prawnym podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie udostępniane w dowolnym momencie.

  2. Wersja skrócona Standardów dostępna jest na stronie internetowej pod adresem: www.mdk-myszkow.pl

  3. Każdy pracownik, po zawarciu umowy o pracę ma obowiązek zapoznać się ze Standardami i stosować ich postanowienia. Oświadczenie o zapoznaniu się i przyjęciu do stosowania włącza się do akt osobowych pracownika.

  4. Rodzice/opiekunowie prawni uczniów, zapoznawani są ze Standardami podczas zajęć organizacyjnych lub podczas zapisywania małoletniego na zajęcia, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów.

  5. Zapoznanie się ze Standardami ww. potwierdzają poprzez złożenie własnoręcznego podpisu.

  6. Uczestnicy zajęć zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z pierwszych zajęć realizowanych w miesiącu wrześniu lub październiku każdego roku.

  7. Treść oświadczenia dla personelu MDK, rodziców/opiekunów prawnych i uczestników stanowi załącznik nr 7 do Standardów.

  8. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników, rodziców, opiekunów prawnych i uczestników zajęć, minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi MDK.

  9. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 8, prowadzona jest
    w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 9, diagnozę czynników ryzyka
    i chroniących.

  10. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom/ opiekunom prawnym i uczestnikom zajęć, dyrektor MDK.

Rozdział 11

Przepisy końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ………………………

  2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie informacji i wyciągu Standardów na stronie internetowej Miejskiego Domu Kultury w Myszkowie, wywieszenie na tablicy ogłoszeń na korytarzu

Załącznik nr 1

 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

 
Miejscowość, dnia ………………… r.

  1. Ja,……………………………………………………………………………………………………., nr PESEL ………………………………………………/
    nr paszportu ……………………………………………. ,
    oświadczam, że w państwie ……………………………………………………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego.
     
  2. Oświadczam, że nie byłam / nie byłem prawomocnie skazana / skazany w państwie ……………….. ……………………………………………………………………….. za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. 

  3. Jestem świadomy/świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 

     

    ……………………………………………………………….. 
    Podpis 

 

Załącznik nr 2

Miejscowość, dnia ………………… r.

 

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkiwałem/zamieszkiwałamw następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i/lub państwo obywatelstwa: 

1. ……………………………………………………………………. 
2. ……………………………………………………………………. 
oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lubwolontariackiejzwiązanej z kontaktami z dziećmi / informację z rejestrów karnych. 

Jestem świadomy / świadoma odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 

 ………………………………………………………………
Podpis

  1. Załącznik nr 3. – karta interwencji
    1. Imię i nazwisko dziecka    
    2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)   
    3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia    
    4. Opis podjętych działań, innych niż interwencja  Data Działanie
       
       
       
    5. Spotkania z opiekunami dziecka  Data Opis spotkania
       
     
       
    6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
    • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
    • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
    • inny rodzaj interwencji. Jaki?

    ………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………… 

    7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji   
    8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyskała informacje o wynikach działania własnego/działania rodziców  Data  Działanie 
       
       
       

    Załącznik nr 4 – wzór zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa

    Miejscowość, dnia ………………… r.


    Prokuratura Rejonowa w ……………………

    L.Dz. ……………..

    Zawiadamiający: Imię i nazwisko lub nazwa instytucji

    reprezentowana przez: …………………………

    adres do korespondencji: …………………………

     

     

    Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

     

    Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego …………………….(imię i nazwisko, data urodzenia) przez ………………………… (imię i nazwisko domniemanego sprawcy).

     

    Uzasadnienie

     

    W trakcie wykonywania przez …… (imię i nazwisko pracownika) czynności służbowych dziecko ………………………………….. (imię i nazwisko) ujawniło niepokojące fakty dotyczące

    Dalszy opis podejrzenia popełnienia przestępstwa…………………………………………………………………………….

     

     

    PODPIS

 

 

 

 

Załącznik nr 5 – wzór wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny/dziecka

Miejscowość, dnia ………………………….

 

Sąd Rejonowy

w …………………………….

Wydział Rodzinny i Nieletnich

L.Dz…………………..

Wnioskodawca: Imię i nazwisko lub nazwa instytucji

reprezentowana przez: …………………………

adres do korespondencji: …………………………

Uczestnicy postępowania: ……………………………………..(imiona i nazwiska rodziców) ul…………………………………………………….(adres zamieszkania)
rodzice małoletniego: ………………………(imię i nazwisko dziecka, data urodzenia)

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ………………… (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia1) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

 

Uzasadnienie

Opis sytuacji zagrożenia dobra dziecka………………………………………………………………………………………

Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego ……………………………. jest zagrożone, a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego
i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.

 

PODPIS

 

Załącznik nr 6 – wzór wniosku do ośrodka pomocy społecznej

Miejscowość, dnia ………………………….

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w ……………………………………………

Adres OPS-u właściwego z uwagi na miejsce zamieszkania/pobytu dziecka………………………………………….

Wnioskodawca: …………………………………………… (imię nazwisko osoby zgłaszającej/dane instytucji zgłaszającej)

adres osoby zgłaszającej/instytucji zgłaszającej ……………………………………………

Dotyczy dziecka …………………………………………… /

rodziny zamieszkałej pod adresem: …………………………………………… 

Dane umożliwiające identyfikację dziecka …………………………………………… (imię i nazwisko, adres zamieszkania/pobytu, dane rodziców/opiekunów) 

 

Wniosek o sprawdzenie sytuacji małoletniego

Wnoszę o sprawdzenie sytuacji małoletniego …………………………………………… (dane umożliwiające identyfikację dziecka np. (imię i nazwisko dziecka, imiona i nazwiska rodziców/opiekunów, adres zamieszkania/pobytu) poprzez przeprowadzenie wywiadu środowiskowego oraz udzielenie pomocy dziecku w przypadku stwierdzenia zagrożenia jego dobra. 

 

  1. Uzasadnienie

    Tutaj należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, dlaczego uważamy, że dobro dziecka jest zagrożone. Pamiętaj, że im więcej informacji podasz, tym jest większa szansa na skuteczną interwencję. 

     

    PODPIS

     

     

     

     

     

    Załącznik nr 7 – wzór oświadczenia o zapoznaniu się ze Standardami

    Miejscowość, dnia ………………………….

     

    Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich rodziców/opiekunów/ uczestników zajęć/ pracowników

     

    Ja, …………………………………………………………………………………., niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w Miejskim Domu Kultury
    w Myszkowie zrozumiałam(-łem) ich treść i tym samym zobowiązuję się do przestrzegania zawartych w nich zasad, reguł i postanowień.

     

     

1Należy zawsze podać imię i nazwisko dziecka i adres jego pobytu. Tylko w takim wypadku sąd może skutecznie pomóc, m.in. poprzez wysłanie do rodziny kuratora na wywiad.

standardy – mdk

Skip to content Click to listen highlighted text!